in een notendop
ConcerthistorieEen selectie uit onze optredens

Laudate omnes gentes | December 2024
Een programma met twee prachtige barokwerken: delen uit het Gloria van Vivaldi, en Laudate Jehovam omnes gentes van Telemann. Beide begeleid door Cor Vinke en Ria Vredeveldt op viool, Christel Vinke op altiviool en Marion Vanhoecke op cello.
Vervolgens zongen we het sfeervolle Sure on this shining night van Lauridsen, prachtig begeleid door Jorrick Simmes op piano. Ook klonk l’Adieu des bergers van Berlioz. Verder: Gloria sei dir gesungen, Calme des nuits van Saint-Saëns, Bogoroditse Devo van Rachmaninov, Adoramus Te van Gounod en Sanctus – Benedictus van Sisask. Cor Vinke (viool) en Jorrick Simmes (orgel) speelden het Adagio in F. van J.S. Bach, het Andante in G uit Divertimento van Mozart, en het pianowerk Nocturne Op. 48 no 1 in C mineur van Chopin.

Music: the food of love | Najaar 2023
In dit concert stonden componisten uit Engeland centraal. Ter opwarming zongen we met zijn allen het volkslied van het Verenigd Koninkrijk, God save the King. We vervolgden het concert met delen uit Music For The Funeral of Queen Mary van Henry Purcell. Het ensemble van Jubal speelde de delen 1, 3 en 7, Vocaliste zong deel 2 en deel 6. Daarna kwam het Ave Verum van William Byrd aan bod, gevolgd door vier liefdesliedjes uit de Renaissance en Barok. In het instrumentale intermezzo speelde het Jubal-ensemble The Earl of Oxford’s March. Vervolgens maakten we een grote sprong in de tijd, met onder andere een arrangement van Yesterday van Paul McCartney en John Lennon. In het laatste blok zongen we vier liederen: Mother of God van John Taverner, God So Loved The World van John Stainer, Rejoice The Lord Is King van Georg Friedrich Händel en God Be In My Head van John Rutter.

Muziek door de eeuwen heen | Najaar 2022
We begonnen met de vroege Barok: O Magnum Mysterium van Tomas Luis de Victoria, Adoramus te Christe van Claudio Monteverdi en het madrigaal Weep o mine eyes van John Bennet. Het volgende blok bestond uit drie toonzettingen van psalm 121, geschreven door de hedendaagse componisten Kodály en Manneke. Ook zongen we psalm 104, Kiida, mu hing, Issandat van de Estlandse componist Cyrillus Kreek. Hierna volgden twee koorwerken uit de Barokperiode, en we sloten af met het koraal Gloria sei Dir gesungen uit de cantate Wachet auf ruft uns die Stimme van Johann Sebastiaan Bach.
Daarna was het de beurt aan de Romantiek, met o.a. Largo uit de 9e Symfonie ‘Uit de Nieuwe Wereld’ van Antonín Dvořák, Turn thy face from my sins van Thomas Attwood en twee stukken van respectievelijk Knut Nystedt en Egil Hovland.
De instrumentale intermezzo’s werden verzorgd door Jorrick Simmes op piano. Hij speelde op virtuoze wijze twee stukken uit de Kanonische Studien van Robert Schumann en het Allegro uit het Italiaans Concert van Johann Sebastiaan Bach.

Shining night | Maart 2019
Een gezamenlijk concert met Vocaal Ensemble Encore. Beide koren startten met In Spiritu Humilitatis van Giovanni Groce en het Locus Iste van Anton Bruckner. Daarna vervolgde Vocaliste met onder andere Nachtlied van Max Reger, Wer bis an das Ende behart van Felix Mendelssohn en Calme des Nuits van Camille Saint Saens. Jorrick Simmes nam het stokje over met een zeer fraaie uitvoering op piano van de Fantasie in f mineur, opus 49 van Frederic Chopin. Daarna was het weer de beurt aan Encore en Vocaliste samen, met onder andere Sure on this Shining Night van Morten Lauridsen en het Kyrie uit de Petite Messe Solonelle van Rossini. Een koperensemble van Psalm 150 vervolgde het concert met werken als A whiter shade of pale van Procol Harum. Daarna was het de beurt aan Encore met Memory van A. Lloyd Webber, Stay with me (Mozart/Parker) en Bridge over troubled water van Paul Simon. Het concert werd afgesloten met een gezamenlijk optreden van Encore en Vocaliste, begeleid door Jorrick Simmes en Bert Vinke: het Ave Maria van Felix Mendelssohn. De solo was voor Kor Datema.
Adoramus Te | Maart 2019
In dit voorjaarsconcert stond het Adoramus Te (Wij aanbidden U) centraal. Wij voerden vier versies uit: twee oude composities uit de Renaissance en de Barok (van Orlando di Lasso en Claudio Monteverdi) en twee – meer hedendaagse – composities van Johannes Brahms en Théodore Dubois. Verder stond o.a. het Aus Tiefer Not Schrei Ich Zu Dir van Felix Mendelssohn Bartholdy op het programma. De muzikale intermezzo’s werden verzorgd door Annerieke Reusen op dwarsfluit met Wessel Springer op piano. Bert Vinke begeleidde ons bij een aantal nummers en verzorgde tevens een intermezzo op orgel.
Herdenking Rademakersbroek
Op 2 maart 1945 werden 46 burgers vermoord door de Duitse bezetter. Als vergelding op de moord van vier Duitse soldaten door verzetsgroep De Bark uit de Heurne. De omgebrachte burgers waren verzetsmensen, variërend in leeftijd van 18 tot 65 jaar. Ze werden als Todeskandidaten gevangen gehouden in De Kruisberg bij Doetinchem.
Elk jaar wordt deze verschrikkelijke gebeurtenis herdacht op de plek des onheils: het Rademakersbroek in Varsseveld. Hier is een monument opgericht dat op 4 mei 1949 is onthuld met woorden van bezinning en gezang. De leden van Vocaliste vinden het een grote eer dat ze aan deze lange traditie mogen bijdragen.


